Nu sätter jag ner foten!

Läste precis en artikel på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5998588.ab

Det är ju inte konstigt att människor är rädda för att rycka in i lumpen, samt får en skev bild av värnplikten, när detta är allt som rapporteras. Aldrig får man höra något bra om lumpen, det är bara när någon blir kränkt eller ett befäl gör fel som det uppmärksammas i tidningarna.

Detta gäller speciellt för kvinnor. "Undersökningar" visar att nästan alla kvinnor blir kränkta i lumpen, bullshit säger jag! För att kunna göra lumpen måste man från början ha lite skinn på näsan och kunna sätta ner fötterna. Men detta gäller i alla mandominerande yrken. Jag sitter naturligtvis inte och säger att inte någon kvinna blir kränkt, det finns alltid rötägg till värnpliktiga och befäl som inte kan hålla sig på mattan, men i många fall tror jag att det handlar om missförstånd eller att andra vill att det ska se värre ut än vad det egentligen är.

Många killar som rycker in är från början väldigt omogna och vet inte sin plats i gruppen. Det är oftast då som dessa kommentarer och dylikt uppstår. De flesta är dock helt vanliga killar och tjejer som gör ett bra jobb och fullföljer sin värnplikt på ett utomordentligt sätt. Detta borde också komma fram i media!

Min värnplikt var något av det bästa jag någonsin har gjort. Jag växte enormt och fick andra perspektiv på livet. Många gånger var det jobbigt, annat kan man inte säga, men oftast var det bara roligt. Som tjej får man många gånger prestera lite extra för att visa att man faktiskt är lika bra som killarna, men är det inte det man vill när man söker sig till lumpen? Nej, det kanske inte ska vara så, men man vet faktiskt om det från början. Värnplikten är inte anpassad för tjejer, iallafall inte än till en viss del, och många befäl har fortfarande inte accepterat att kvinnor är välkomna. Men det börjar bli bättre, även om det alltid kommer finnas några skitstövlar som tycker annorlunda.

From me to you.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0