Dagens diss: Förkylning

Förkylning är den vardagliga, sammanfattande benämningen på infektioner som drabbar de övre luftvägarna och näsans slemhålor. Akut viral nasopharyngit är det vetenskapliga namnet. Förkylning orsakas vanligen av rhinoviruset.

Vanliga symptom är öm hals, rinnig näsa, täppt näsa, nysningar och hosta. Ytterligare symptom kan vara ögoninflammation, muskelsmärta,trötthet, huvudvärk, muskelsvaghet och minskad aptit. Feber och utmattning är vanliga vid influensa. Förkylningens symptom försvinner vanligtvis efter någon vecka, men kan även vara i upp till två. Symptomen kan vara allvarligare för spädbarn och unga barn. Även om sjukdomen vanligtvis är mild och ofarlig så brukar ofta patienter med förkylning ta till medicinsk hjälp i form av receptfria läkemedel och kan bli hemmavarande från skola eller jobb. http://sv.wikipedia.org/wiki/Förkylning


Åhh, jag är redan trött på att vara sjuk!
Nu är protokollet nästintill färdig, dessutom har jag skrivit ihop två texter som snart ska upp på hemsidan. Jobbar alltså hårt och principfast trots att jag är sjuk. eller så gör jag det mest för att det är roligt.
Funderade på att fortsätta arbetet med sideboarden om en stund. Om jag slipar klart luckorna skulle man kunna tejpa och måla så att man får se hur färgen biter på materialet.
Jaa.. eller så vilar man en stund och letar upp något gott att mumsa på..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0